COFRET (Carbon footprint of freight transport) to współfinansowany przez Komisję Europejską projekt badawczy i grupa robocza, zajmująca się przejrzystością metod, narzędzi i baz danych. W jego realizację zaangażowane jest międzynarodowe konsorcjum złożone z jednostek badawczo – rozwojowych z Niemiec, Szwajcarii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Francji, Norwegii, Grecji, Litwy oraz Polski. Oprócz nich, w projekcie aktywnie uczestniczą zainteresowani przedstawiciele Rady Doradczej, doświadczeni praktycy branży transportowej. Są to przedstawiciele takich firm jak m.in.: DHL, Schenker AG czy Kühne & Nagel.
W ramach projektu zidentyfikowano nieścisłości w normie EN 16258 i zaproponowano model zawierający możliwe rozwiązania. Jednym z rezultatów jest metoda sprawiedliwego przypisywania emisji z podróży do poszczególnych przystanków (alokacja). Projekt wskazał również potrzebę standaryzacji i wytycznych w zakresie szacowania emisji, co było bezpośrednim powodem opracowania modelu GLEC.
Założonymi celami projektu COFRET są:
- propozycja kompleksowej metody obliczania emisji gazów cieplarnianych (w tym zwłaszcza dwutlenku węgla) w złożonych łańcuchach dostaw (chociaż projekt COFRET koncentruje się na ocenie emisji dwutlenku węgla, nie są pominięte także inne gazy cieplarniane, takie jak metan i podtlenek azotu);
- uwzględnienie wszystkich gałęzi transportu, wszystkich rodzajów operacji transportowych i rodzajów ładunków, zarówno na poziomie przedsiębiorstwa, jak i na poziomie zagregowanym transportu i logistyki;
- opracowanie metody, która miałaby zastosowanie do łańcuchów dostaw zarówno w ramach krajów UE, jak również w skali globalnej;
- ocena możliwości praktycznego wykorzystania rezultatów projektu w celu maksymalizacji skuteczności stworzonej metody, opracowanych narzędzi i uzyskiwanych wyników [1].
COFRET Performance Indicator (CPI) to nowoczesna miara oparta na metodzie alokacji COFRET. Wskaźnik CPI pokazuje, jak efektywnie pod względem zużycia energii lub emisji CO2 zorganizowany jest transport towarów. CPI łączy w sobie wiele czynników wpływających na optymalizację transportu:
- Dobre planowanie podróży, łączenie odcinków
- Ekonomiczna jazda
- Jazda na pusto plus wszystkie kilometry do myjni, warsztatu itp.
- Korki na drogach, objazdy i wpływ pogody
- Jak dobrze zlecenia pasują do siebie, co zakłóca równowagę układu
- Wpływ wymagań narzuconych na transport (okna czasowe, umowy SLA, czasy dostaw itp.)
- Paliwa inne niż olej napędowy.
Wskaźnik CPI jest obliczany automatycznie, gdy narzędzie wykonuje pomiar śladu węglowego w oparciu o metodę COFRET (tzn. dokonuje alokacji na podstawie odległości z lotu ptaka). Pozyskiwanie i analizowanie tych wskaźników CPI może przynieść wiele korzyści.
[1] Wojciech Gis, Zdzisław Kordel, Piotr Pawlak, Waśkiewicz, „Ocena emisji dwutlenku węgla w łańcuchach transportowych”, Instytut Transportu Samochodowego